کد خبر: ۸۹۳۷
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

حسینیه بجستانی‌های مشهد سرپناه زائران مستمند

۴۱سال پیش چند تن از بزرگان شهرستان بجستان به نیت ساخت بنای مذهبی، زمینی ۴۰۰ متری در دل شهر و در یکی از خیابان‌های منتهی به حرم مطهر خریداری کردند.

امروزه صفت «مشهدی» بیش از آنکه به قومیتی خاص اشاره داشته باشد، ساکنان مشهدالرضا (ع) را مدنظر دارد که از شهر‌ها و قومیت‌های گوناگون به هوای حرم مطهر رضوی گرد هم آمده و کلان‌شهر مشهد را ساخته‌اند. این افراد عموما خود را مشهدی می‌دانند، اما گاه درکنار علاقه‌شان به اینجا که بسیاریشان در آن متولد هم شده‌اند، از اصالتشان نیز غافل نیستند. بجستانی‌های مشهد از همین افراد هستند که توجه‌به شهرستان اجدادیشان باعث شده حسینیه‌ای برای خود و نیز هم‌تباران ساکن بجستانشان در بولوار هاشمی‌نژاد محله راه آهن برپا کنند؛ مرکزی مذهبی و فرهنگی که به بخشی از هویت این محله تبدیل شده و در‌عین‌حال به اقدامات نیکوکارانه نیز توجه دارد.

ماجرا برمی‌گردد به ۴۱سال پیش که چند تن از بزرگان شهرستان بجستان به نیت ساخت بنای مذهبی، زمینی ۴۰۰ متری در دل شهر و در یکی از خیابان‌های منتهی به حرم مطهر خریداری کردند. آنها کلنگ بنای اولیه حسینیه‌ای را در اینجا زمین زدند تا حدود دو سال بعد «حسینیه بجستانی‌های مقیم مشهد» شکل بگیرد. رفته‌رفته بنا آباد‌تر شد و به جایی رسید که امروز شاهد زیبایی و نظم و آراستگی شایان‌توجه نمای بیرونی و وضعیت درونی آن هستیم. امکانات این ساختمان کوچه آیت‌الله شیرازی ۱۹ بیشتر آن را به هتل‌آپارتمانی با معماری مذهبی، مانند ساخته است.

این بنا پیامد همدلی شهروندان بجستانی‌تبارِ مشهد و کمک‌های نیکوکاران است و نه‌تن‌ها مکانی مناسب برای ترویج معارف دینی، که عاملی برای دستگیری از نیازمندان است. از درِ حسینیه که وارد شوی تا جای‌جای آن، از روی سنگ‌های بنا گرفته تا در و کمد و جاکفشی و تابلو و... واژه «اهداییِ...» همراه با نام اشخاص مختلف جلب‌توجه می‌کند. حیاط کوچک این مجموعه نیز به انواع و اقسام گیاهان زیبا تزیین شده است. بیش از این را در ادامه گزارش ما بخوانید.

 

پناهگاهی برای زائران کم‌بضاعت بجستانی

مدیر کنونی حسینیه درباره تاریخچه این بنا به خبرنگار شهرآرامحله می‌گوید: درست سال۱۳۵۵ بود که به همت حاج‌عباسعلی افتخار بجستانی، حاج‌غلامعلی آرُف، حاج‌احمد شیرزاد بجستانی، حاج‌اکبر جزینی بجستانی، حاج‌علی ستارزاده، حاج‌عباسعلی بوستانی، حاج‌احمد نعمت‌نیا، حاج‌محمدحسن شیرافکن-خریداران زمین- پس از دو سال، ساخت این حسینیه با زیربنای هزارمترمربع به پایان رسید. سال ۹۲ هم ۹تن از نیکوکاران بجستانی که به مدیریت مهندس آقامیری دور هم جمع شده بودند، با ۳۰۰میلیون‌تومان کمک‌های مردمی، دستی به سر و روی حسینیه کشیدند و آن را مرمت و بازسازی کردند.

اکبر بهمن با اشاره‌به بخش‌های مجموعه تحت مدیریتش می‌افزاید: این بنا دربردارنده سه‌طبقه‌ونیم است. بخش بزرگی از زیرزمین، استراحتگاهی ویژه بانوان زائر است و مجهز به آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی و وسایل خواب و استراحت و تلویزیون و سایر لوازم مورد‌نیاز. آشپزخانه‌ای دیگر هم در فضایی کاملا مجزا با گستره بیش‌از ۱۴۰متر در‌نظر گرفته شده است؛ زیرا به مناسبت‌های گوناگون و در جشن‌ها و سوگواری‌های مذهبی به‌ویژه اربعین و چهل‌وهشتم، برنامه اطعام میهمانان و عزاداران را اجرا می‌کنیم. همچنین این آشپزخانه به حجم انبوهی از دیگ و وسایل آشپزخانه و لوازم پذیرایی و تانکر ۲ هزارلیتری آب تجهیز شده است.

وی ادامه می‌دهد: طبقه همکف شامل شبستان آقایان است که تالار اصلی مراسم به شمار می‌آید. این تالار به نام ۱۵۰شهید شهرستان بجستان آراسته شده است. در طبقه بالای شبستان، سالن مستطیل‌شکلی به حالت نیم‌طبقه واقع شده که مجهز به صندلی است تا هنگام مراسم و مناسبت‌های دینی، بانوان از آن بهره‌مند شوند.

طبقه سوم هم به دو بخش مجزا تقسیم شده که یکی سوییتی ویژه اقامت خادم است و بخش دیگر حالت مهمان‌پذیر دارد و یک سالن و هفت اتاق را شامل می‌شود که امکانات موردنیاز مسافران ازقبیل تلویزیون در آنها درنظر گرفته شده است. اتاق‌های یادشده میزبان زائران بجستانی است که بنیه اقتصادی ضعیفی دارند. در این مکان بسیاری از همشهریان کم‌بضاعت ما که برای مداوا و دوا و درمان به مشهد می‌آیند، به‌صورت رایگان اقامت می‌کنند.

 

همراه با ۳۰۰ محب اهل‌بیت (ع)

مدیر حسینیه بجستانی‌ها یکی از برکات این مکان را راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه «محبان‌الفاطمه (س)» می‌داند و توضیح می‌دهد: این صندوق حداکثر تا سقف ۲ میلیون‌تومان طبق ضوابط و مقررات به افراد وام می‌دهد که این رقم تاکنون توانسته گره بسیاری از مشکلات خانواده‌های نابرخوردار بجستانی را باز کند.

وی عنوان می‌کند: هیئت حسینیه با عنوان «هیئت محبان‌الائمه (ع)» نیز متشکل از ۳۰۰زن و مرد است که در ایام خاص و مناسبت‌ها همراهی‌مان می‌کنند.

«تا الان این حسینیه منشأ اقدامات خداپسندانه بی‌شماری بوده و مسلما از این به بعد هم خواهد بود.» این را بهمن می‌گوید و می‌افزاید: نمونه بارزش اینکه با کمک همشهری‌هایمان دو واحد ۷۵متری برای دو خانواده کم‌بضاعت بجستانی ساختیم. هیچ‌وقت صحنه‌ای که دختران یکی از آن خانواده‌ها به محض ورود به خانه، در و دیوار را می‌بوسیدند و سجده شکر به جا آوردند، از خاطرم نمی‌رود.

 

حسینیه بجستانی‌ها سرپناه زائران مستمند

 

نیت که خالص باشد...

مدیر حسینیه اظهار می‌کند: بنده به یک اصل معتقدم و آن اینکه هرجا مردم به موضوعاتی، چون ساخت و اداره حسینیه ورود پیدا کنند و مشارکت داشته باشند، رشد و پیشرفت به‌دنبالش خواهد بود؛ زیرا چنین نیتی خالص است و یاری خدای متعال را به بهترین شکل ممکن به همراه دارد.

وی از آرزویش برای گسترش این مکان و ارائه خدمات بیشتر به همشهریانش می‌گوید و ادامه می‌دهد: ما دست سرمایه‌داران بجستانی و نیکوکارانی را که تاکنون توفیق خدمت در این عرصه را پیدا نکرده‌اند، برای همکاری به‌گرمی می‌فشاریم. زندگی زودگذر است و تا چشم بر هم می‌گذاریم، می‌بینیم فرصت‌های خدمتگزاری تمام شده است.

 

یاقوت سرخ بجستان

مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست استان نیز که خود را عضو کوچکی از خانواده بجستانی‌های مقیم مشهد معرفی می‌کند، در گفتگوی تلفنی با شهرآرامحله درباره این حسینیه بیان می‌کند: از آغاز بنیادگذاشتن این حسینیه تاکنون، فعالیت‌های مذهبی و قرآنی در آن رونق داشته است. در حال حاضر جلسه دعا‌های ندبه و کمیل و تفسیر و قرائت قرآن مجید و برنامه‌های مناسبتی به‌ویژه در دهه آخر صفر به‌صورت باشکوه برگزار می‌شود؛ درواقع تقویم عملیاتی سالانه‌ای هست که طبق آن هرسال برنامه‌های گوناگون مذهبی و فرهنگی اجرا می‌کنیم.

حسین آقامیری همچنین به موضوع راه‌اندازی انجمنی به نام «یاقوت سرخ» در این مکان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این انجمن که نامش به انار بجستان اشاره دارد، فرهنگیان و پزشکانی عضو هستند که درزمینه آموزش مباحث قرآنی به علاقه‌مندان در حسینیه و نیز حوزه درمان و پزشکی، جامعه اقلیت بجستانی‌های مقیم مشهد را زیرپوشش حمایتی خود دارند.

 

*این گزارش یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ در شماره ۱۵۱ شهرآرامحله منطقه ۳ چاپ شده است

ارسال نظر